Stressreductie

Home/Stressreductie
Stressreductie 2017-05-18T19:56:38+00:00

Stressreductie

Stress brengt je in een verhoogde staat van paraatheid. Het is een natuurlijke reactie, die gezond is zolang die kort duurt. De stressreactie is de natuurlijke reactie van het lichaam op bedreiging, een overlevingsreactie: vechten of vluchten? Maar stress kan ook een continue karakter krijgen. Door onrust en drukte in je hoofd of door het feit dat de ene prikkel op de andere volgt. Geen ruimte om terug te keren naar een natuurlijk rustpunt…

In de jungle geldt: de bedreiging is hevig, maar kort. Maar dat is niet de realiteit van ons dagelijks leven. Ons denken ziet veel bedreigingen en voelt vaak een gebrek aan controle. In ons dagelijks leven wordt het overlevingssysteem soms zo vaak getriggerd dat het niet meer tot rust komt. Er worden dan voortdurend stresshormonen in ons lichaam aangemaakt en het lichaam komt niet meer tot rust. Er ontstaat chronische stress.

De prijs van stress

De prijs van stress kennen we allemaal: een onprettig gevoel, verlies aan plezier, creativiteit en productiviteit. Een vervreemdend gevoel, alsof je geleefd wordt en minder aanwezig bent in het moment. Voor de samenleving is de prijs ook hoog. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat circa 1 miljoen mensen burn-out klachten hebben. Het kost de economie miljarden. Stress lijkt onuitroeibaar. Maar is dit zo?

Stress komt niet van buiten

In stresscursussen wordt mensen geleerd efficiënter om te gaan met hun tijd, vaker ‘nee’ te zeggen en helder te communiceren. Prima. Maar toch wordt hierbij iets over het hoofd gezien. Niet de drukke buitenwereld, maar de geest is de veroorzaker van stress. Als de geest denkt iets niet of moeilijk aan te kunnen, dan gaat de stressmachine in werking. Dit gebeurt onbewust: opeens merk je dat je gestrest bent.

Stressreductie door mindfulness

Een manier om bij de schakelaar van de stressmachine te komen, is het trainen van de aandacht. Daarmee word je je bewust van de neiging van je denken om te piekeren over verleden en toekomst. Je krijgt een keuze. Je kunt achter de automatische gedachtenpatronen aanhollen, of de aandacht terugroepen. Je piekert minder en de stressreactie wordt minder vaak geactiveerd. Met mindfulness begin je bij de bron. Zo kun je stress effectief verminderen.

Door niet te oordelen schep je stilte in je geest.

- Deepak Chopra