Korte Inhoud

Home/Korte Inhoud
Korte Inhoud 2017-05-18T19:56:38+00:00

Korte inhoud mindfulnesstraining

De mindfulnesstraining is een duidelijk omschreven achtweeks programma. Het is een praktische training voor het ontwikkelen van de vaardigheden voor mindfulness. Je leert door te doen, te oefenen.

De woorden ‘aandachttraining’ en ‘mindfulnesstraining’ zijn synoniem. De Engelse term is Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) of Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). Mindfulness kun je ook wel vertalen met ‘opmerkzaamheid’. Tegenwoordig wordt nogal gemakkelijk iets onder de naam ‘mindfulness’ aangeboden, maar het MBSR/MBCT-programma zoals ik het aanbied, is het oorspronkelijke programma.

Acht sessies, plus een hele dag

De training bestaat uit acht sessies van 2,5 uur plus een stiltedag. Iedere sessie heeft een thema. De training duurt acht weken, een periode die goed te overzien is. En het is bewezen dat deze oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten.

Praktische training

Mindfulnesstraining is geen theoretische, maar een praktische training. Je leert door te doen.
Onderdelen van iedere sessie zijn:

  • begeleide aandachts- en concentratieoefeningen;
  • bewegingsoefeningen;
  • zit- en loopmeditatie.

Daarnaast komt op een praktische manier de theorie aan bod en is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen. Want door nauwkeurig naar je ervaringen te kijken wordt je opmerkzaamheid groter en kunnen er inzichten ontstaan.

Thema per bijeenkomst

Sessie 1:   Automatische piloot
Sessie 2:   Waarnemen en basishouding
Sessie 3:   Grenzen en mogelijkheden, hier-en-nu aanwezig zijn
Sessie 4:   Stress en stressreacties
Sessie 5:   Stress bewust beantwoorden
Sessie 6:   Inzicht verkrijgen in gedachten en -patronen
Sessie 7:   Oefenbijeenkomst/stiltedag
Sessie 8:   Zelfzorg: hoe kan ik zo goed mogelijk voor mezelf zorgen?
Sessie 9:   Einde training: gebruiken wat je hebt geleerd

Dagelijks oefenen

Aandacht trainen is een vaardigheid trainen, en daar is oefening voor nodig. Tijdens de training is het van belang om ook thuis dagelijks te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van drie kwartier per dag.

Materiaal

Het cursusmateriaal bestaat uit een werkmap met informatie over het thema van de sessie en het huiswerk. Daarnaast bevat de map informatie over mindfulness, gedichten, citaten, tips en handreikingen. De deelnemer ontvangt ook een serie cd’s of audiotracks met daarop begeleide oefeningen en meditaties.

De groep

De groep heeft minimaal vier en maximaal 12 deelnemers. Het is een groepstraining, maar toch is het ook een heel individueel proces. De trainer heeft met de deelnemers vooraf een individueel gesprek en tijdens de training alleen als hieraan behoefte is.

Kleding

Gewone, gemakkelijk zittende kleding.

Fysieke belasting

Mensen met lichamelijke beperkingen kunnen zonder problemen mee doen. Overleg ook even met de trainer.

Trainingsdag

Op tweederde van de training is er een langere oefensessie, de stiltedag. Deze dag biedt de gelegenheid om langduriger met mindfulness te oefenen en hier op een dieper niveau contact mee te maken. De dag wordt grotendeels in stilte doorgebracht, waardoor het oefenen intensiever wordt.

Kennismaking

Vooraf vindt een telefonisch of persoonlijk kennismakingsgesprek met de trainer plaats om te zien of de training bij jouw verwachtingen past.

Inschrijven

Voor data, locatie, kosten en andere aanmeldingsinformatie kijk onder ‘Startdata’.